Valg av treningssenter

Det har uten tvil vært en stor økning med treningssentere rundt omkring i Norge de siste årene. Bare der jeg bor (Bærum) kan jeg velge mellom Friskis & Svettis, Elixia, Actic, Fitnessroom og Evo, alle innenfor en kjøretur på 15 minutter. Dessuten finnes det mindre gym som ofte er en del av noe annet (f.eks. tennis, friidrett, roing). Dersom du vurderer å starte på eller bytte til et treningssenter vil du derfor ha nytte av følgende informasjon, slik at du kan ta et valg som passer deg best.

1. Åpningstider

Dette er kritisk for mange, for det er ikke alle som har anledning til å trene før kl. 20:00 eller i verste fall før kl. 16:00. Tenk derfor over om åpningstidene på treningssenteret du ønsker å starte på passer overens med rutinene dine. Dersom du er en morgenfugl bør naturligvis treningssenteret åpne tidlig nok (06:00 – 07:00).

2. Størrelse

Fordelen med mindre treningssentere er at det er mindre avstand mellom apparatene og vektene osv. Du vil også ha en bedre mulighet til å bli kjent med dem som trener der, og fordi det er mindre er det ofte billigere. Fordelen med større treningssentere er at du har mer å velge mellom (egne områder for kardio osv.), slipper forhåpentligvis så mye kø, får mer variasjon og ser nye fjes. Dersom du foretrekker kroppsvekt trening eller Crossfit bør treningssenteret ha et eget område med stativer og matter slik at man kan trene på å stå på henda og andre øvelser. Dessverre er ikke dette prioritert hos de fleste.

3. Pris

Det er ikke nødvendigvis slik at desto dyrere det er, jo bedre er det. Treningssentere som f.eks. Elixia kan koste mellom hele 519,- til 619,- kroner i måneden, men det er blant annet pga. at de tilbyr så mye forskjellig, og du vil nødvendigvis ikke ta deg i bruk av alle disse tilbudene. Da tenker jeg på barnepass, spa, gratis frokost og en hel haug med kurs, bare for å nevne noen. Der jeg trener har de f.eks. ingen resepsjon. Man bruker heller en adgangskode, og slik reduseres prisen betraktelig. Velg derfor et treningssenter som ikke lopper deg for penger og samtidig gjør deg fornøyd.

4. Utstyr

Dette kan muligens bli en egen artikkel senere, men her har du noen punkter som jeg mener er kritiske. Først og fremst bør treningssenteret ha utstyr som passer til din trening. Trener du f.eks. mye med vekter bør du sørge for at du får dette:

  • Bred nok benk slik at du ikke mister balansen når du f.eks. trener benkpress. Rumpa og øvre del av ryggen skal kunne plantes ordentlig ned i benken.
  • Barbells bør ha forskjellige tykkelser og grep slik at du kan velge den du foretrekker. Jeg foretrekker personlig en tynnere stang til markløft og en tykkere stang til benkpress.
  • Dumbbells bør være tilgjengelige helt ned fra 1kg og opp til 50kg. Du lurer kanskje på hva du skal med 1kg eller 50kg? Vel, 1kg kan være greit til dynamisk oppvarming og 50kg kan være greit til f.eks. shrugs. Bare ikke dropp vekten på et gulv (gjort det selv)!
  • Kardioapparater som tredemøller, spinning sykler og ro-maskiner.
  • Massasjerull/Foam roller slik at du kan løsne opp og oppnå økt bevegelighet før treningsøkten.
  • DO stenger er det jeg kaller tynne stenger som kan brukes slik.
  • Pull-up bar slik at du kan utføre en av tidenes beste øvelse. Dersom du ikke har dette, kan du også henge deg etter en barbell på toppen av en power rack eller smith machine, men dette er tyngre.
  • Power racks og smith machine: For å kunne utføre knebøy, roing osv. Du har kanskje hørt at smith maskiner er noe herk? Da bør du lese denne artikkelen for en mer objektiv vurdering!
  • Hamstring maskin: Jeg sliter vanligvis med å få trent bakre lår uten å trene annet også. De beste øvelsene jeg har prøvd uten maskin er Good Mornings, Leg Curls med en manual mellom føttene, men her har absolutt maskiner sin plass. Du får virkelig presset de bakre lårene dine til det fulle, men problemet er at mange av disse maskinene har for lite vektskiver.
  • Elastiske bånd: Kan brukes uten tilsatt vekt og kombineres med markløft, benkpress osv. Bare se her for inspirasjon.

Annet nyttig utstyr som er en bonus er forskjellige baller (bogus, fitness osv.), push-ups hanker, hoppetau, ab roller, red cords, plattformer.

5. Miljø

Ikke mange tenker over dette, men det kan faktisk påvirke din treningsglede i en stor grad. Er medlemmene blide, støttende og behjelpelige eller sinte, aggressive og irriterende? Dette er selvfølgelig ikke så lett å vite uten å ha trent der, men derfor bør du alltid benytte deg av en prøvetime og også høre hva andre som har trent der mener. Personlig gjør disse tre personlighetene meg irritert: bolerne som ser på deg nedlatende og er aggressive, mr. know it all som vil at du skal gjøre alt han sier og de som aldri klarer å holde munn og må skravle/le konstant.

6. Kvalitet

Er treningssenteret ryddig og rent? Er det god og frisk luft i lokalet (alle årssesonger)? Fungerer ting som de skal? Blir skader rettet opp raskt? Er skapene stabile slik at ingen kan stjele? Hvordan er belysningen? Alle disse punktene bør fungere.

7. Avstand

Bor du langt unna? Du er kanskje ikke klar over det, men dette kan øke risikoen for at du skipper treningen. Tanken ligger nemlig i underbevisstheten din. Personlig foretrekker jeg å ha treningssenteret så nærme der jeg bor at jeg kan jogge ned som en oppvarming.

8. Komfort

Dette er høyst individuelt og desto høyere komfort du velger, jo mer koster det vanligvis. Et minste krav bør være at treningssenteret har en dusj, toalett og en hårføner. Du kan også få badstue, massasje og spa, men kun de største aktørene har vanligvis dette.

9. Musikk

I likhet med forrige punkt er dette også høyst individuelt. Noen elsker poplåter med høy intensitet og andre hater det. Personlig mener jeg at musikken på treningssentere bør være dempet slik at folk kan ta med sin egen musikk og bruke øreplugger. Slik unngår man den kleine stillheten og også at folk blir irriterte. Det verste er når musikken du misliker er så høy at du hører den selv om du har på din egen musikk.

10. Mottagelse

Har lederne evne til å høre på ønsker fra medlemmene sine? Kan du sende en e-post med forslag og få raskt svar tilbake og i beste fall et resultat noen uker senere? Dersom svaret er «ja» er du heldig! Dette er også en fordel med mindre treningssentere/kjeder som = mindre papirarbeid og roller.

11. Regler

Mange treningssentere har en laaaang liste med regler du skal følge. Blant annet at du ikke skal trene med singlet og må bruke innesko (ikke lov med sokkelesten). Hos noen kan du gjøre dette uten at de kjefter på deg, mens hos andre vil de tak i deg snarest. Jeg har også hørt om medlemmer som har blitt kastet ut pga. at de har luktet svette. Hvor tok logikken veien? Dersom du f.eks. foretrekker å trene i baris, så lykke til! Det er veldig få treningssentere som tillater dette (primært Crossfit).

12. Tilgjengelighet

Mange treningssentere er del av en treningskjede som tilbyr like tilbud rundt om i landet, og noen til og med i utlandet. Fordelen med dette er at du da kan trene selv om du er på reise (dersom kjeden har et senter nær der du er).

Andre tanker

Med så mange alternativer som eksisterer idag, så tror jeg at fokuserte nisje treningssentere vil bli mer populære fremover. Årsaken er at disse tilbyr akkurat det du trenger, og ikke en hel haug med andre ting på bekostning av det du ønsker. Dette gjør det også billigere for deg, og lar deg møte likesinnede personer som kan lære deg masse nyttig ala Crossfit. Bare se her for et eksempel.

Du må ikke nødvendigvis trene på et treningssenter heller. Det er nok av gode øvelser du kan gjøre hjemme eller på lekeplassen. Sjekk ut Core to Score som et eksempel.

Oppsummering

Med et bredt valg av alternativer må du selv vurdere hva som passer deg best ut ifra punktene ovenfor. Hvor mye er du villig til å betale, hvilket utstyr trenger du, hvor langt er du villig til å dra osv. Husk at du ikke nødvendigvis betaler mer for bedre kvalitet.

Er det noen punkter du mener jeg har glemt? Kom gjerne med forslag! Kanskje du kjenner deg igjen i scenarioene ovenfor?

    Christoffer Riis (42) er skaperen av Trening for Travle og har trent styrke i over 5 år. Han skulle selv ønske at noe slikt fantes da han startet, for han har hatt mer resultater det siste året med trening enn alle de andre årene hans til sammen.

(0) Kommentarer under annonsen