Valg av personlig trener

For oss travle er det veldig populært å benytte seg av en personlig trener som kan spare oss for mye tid. De setter om matplaner, treningsprogram osv. Da kan det være kjekt å vite hvem man bør velge og hvorfor. Dessverre er det slik at man ikke kan vite dette før man har hatt noen timer med vedkommende, men med disse tipsene kan man raskere filtrere ut favoritten.

En god lytter

Dette er nok det viktigste punktet. En god PT skal raskt forstå hva du ønsker å oppnå med treningen. En fenomenal PT skal forstå de mer underliggende tingene som du selv ikke har innsett enda. De fleste PT kunder sier f.eks. at de har lyst på en slank og veltrent kropp, men dette er veldig vagt svar. Det forteller ingenting om hva deres preferanser er, deres mer langsiktige mål osv. Derfor er det viktig at din PT spør og graver litt dypere for å lære seg å kjenne deg bedre. I hvilke muskler føler du deg svakest? Hvilke øvelser liker du? Hvilke øvelser er du redd for? Ønsker du å bli mer eksplosiv? Kanskje du vil mestre din egenvektsstyrke?

Jeg har inntrykk av at mange PT’er bruker forskjellige maler for å spare tid, og gjør enklere modifikasjoner for å tilpasse det litt bedre til kunden. Det er da bedre å få et skreddersydd treningsprogram som du virkelig trives med. Du skal ikke grue deg eller føle det som et ork å dra på trening. Det skal være noe du ser fram til! Ekstra bonuspoeng til PT’en din om vedkommende forklarer deg hvorfor programmet er satt opp som det er, og er mottakelig for nye ideer slik at dere kan samarbeide om et felles mål.

Det samme gjelder matplaner. Du skal kose deg med maten samtidig som den er sunn. Derfor må du og PT’en din komme fram til hvilke sunne matvarer du faktisk liker, og hvilke du kan prøve å like. Jeg er ingen fan av strenge dietter du skal holde en viss tid. Det er rett og slett ikke naturlig, og de fleste bryter tidlig og går tilbake til gamle usunne vaner. Det er bedre å spise gradvis sunnere. Start f.eks. med å spise minst en frukt/grønnsak til hvert måltid. Gjør du dette i ca. en måned vil det bli en vane for deg.

Variasjon og motivasjon

Disse to faktorene er ekstremt viktige for en optimal fremgang og en treningsglede som varer. PT’en din bør variere øvelser, intensitet, volum, oppsett osv. jevnlig. For mange vil resultatene vise seg raskt og vil være nok motivasjon i seg selv, men andre trenger et ekstra push. Da er det viktig at PT utfordrer deg på en ansvarlig måte. Du skal ikke ende opp på sykehus en uke senere, men heller ikke bli dullet med. Mange blir nemlig sinte de første ukene, men dette gir seg heldigvis etterhvert. Da kommer ofte skjulte følelser frem osv.

Pris

Jeg er dessverre ingen prisekspert når det gjelder PT’er, men jeg vet at det kan koste alt fra 400,- til 1500,- i timen. Mange jobber frilans og har en avtale med de forskjellige treningssentrene som f.eks. Elixia og Sats, mens andre er fast ansatte. Jeg kan tenke meg at de fast ansatte er en smule billigere i de fleste tilfeller, men det betyr nødvendigvis ikke at du får mer utbytte av dem. Husk at en time med en fenomenal PT kan raskt tilsvare 2-3 timer med en god PT.

Du bør også få tips om nettsider og ting du kan lære på egenhånd slik at du sparer penger. Personlig har jeg utrolig nok aldri brukt en PT selv, så det er absolutt mye man kan lære på egenhånd, men jeg skulle ønske jeg benyttet meg av en i startsfasen da jeg gjorde mange tekniske feil som senere førte til skader. Dessuten er PT’er gull verdt når du har dårlig med tid i vår hektiske hverdag!

Synes du det blir for dyrt med PT? Da kan du selvfølgelig lære mye selv ved å blant annet lese våre artikler og se på intruksjonsvideoer på YouTube, men en PT kan spare deg for masse penger i lengden. Mindre sykefravær, mer energi og et bedre selvbilde er bare noen få av de mange godene du får av styrketrening.

Bilde: Bildet til artikkelen er hentet fra: www.localfitness.com.au under GNU lisensen.

    Christoffer Riis (42) er skaperen av Trening for Travle og har trent styrke i over 5 år. Han skulle selv ønske at noe slikt fantes da han startet, for han har hatt mer resultater det siste året med trening enn alle de andre årene hans til sammen.

(0) Kommentarer under annonsen