Supermatvarer for muskelbygging

Disse matvarene er ikke kun ideelle for muskelbygging. De er også gode for våre hjerner, styrker immunforsvarene våre og har en rekke andre fordeler. Husk at et sterkt immunforsvar kan holde deg frisk lenger som vil gjøre det mulig for deg å trene desto mer.

1. Egg

Du får i deg kvalitetsrike proteiner, vitaminer, mineraler, omega-3 og choline som er bra for hjernen samt mye annet bra. Sørg dog for å spise eggeplommen også og unngå for sterk varme da mye av næringen vil forsvinne. Et speilegg er f.eks. mye mindre sunt enn et bløtkokt egg. Noen velger å spise eggene rå for å få optimalt næringsutbytte, men da bør de være økologiske så man reduserer risikoen for å få en salmonella infeksjon. For dem som er redd for kolestrolet i eggene har man nå kommet fram til at det ikke er noe farlig og at det faktisk styrker immunforsvaret vårt samt vår mentale helse.

2. Fisk

Det er naturligvis et hav å velge mellom, bokstavelig talt, og de aller fleste fisketyper er ekstremt sunne. Du får i deg gode og langsomme proteiner, masse omega-3, og ikke minst vitaminer. Ikke rart fisk kalles hjernemat. Laks og sardiner er blant annet to veldige gode kilder til omega-3. Det er dessuten bedre å få i seg omega-3 via fisk enn f.eks. kapsler.

3. Lever

Proppfull med aminosyrer, vitaminer, antioksidanter, sink, kobber og jern. Det ser kanskje ikke fristende ut og lukten er tvilsom, men det finnes heldigvis mange måter å lage det godt på. Her har du et eksempel på en enkel og grei samt god oppskrift. Det er dog viktig at du velger lever fra sunne dyr som ikke har blitt gitt hormoner og antibiotika. Både lam, økologisk kylling og vilt er ypperlige valg!

4. Nøtter

Da tenker jeg hovedsaklig på valnøtter, cashewnøtter og mandler, ikke chillinøtter eller peanøtter med masse salt. De gir deg masse energi, regulerer blodsukker nivåene dine, er rike på antioksidanter, inneholder mye av både proteiner, karbohydrater og sunt umettet fett og reduserer sjansen for å få kreft. Kort sagt en ekspedisjonsgåers favoritt. Hvis du skal slanke deg kan det være greit å begrense seg til f.eks. en håndneve med nøtter daglig pga. den høye kalorimengden de inneholder.

5. Cottage Cheese

Rik på ultra høykvalitetsproteiner som vil si at du får i deg alle de viktigste aminosyrene i store mengder som blant annet glutamin. Disse proteinene er i tillegg ekstremt trege som vil si at de tilfører kroppen proteiner over mangfoldige timer. Derfor er det ideelt å spise det til kvelds. Naturligvis inneholder cottage cheese mye kalsium også som gjør skjelettet ditt sterkere og motvirker benskjørhet. Mange har problemer med å spise cottage cheese pga. smaken, men det kan løses så enkelt som å blande det ut med f.eks. blåbær og litt kanel.


 

Kom gjerne med innspill om matvarer du synes fortjener å være på listen min og om du allerede spiser noen av alternativene ovenfor! Jeg anbefaler at du minst spiser tre av dem daglig slik at du får i deg kvalitetsproteiner, energi, vitaminer, mineraler, antioksidanter, sink, kalsium osv.

Fremhevet bilde: «Healthy Food» av «National Cancer Institute».

    Christoffer Riis (42) er skaperen av Trening for Travle og har trent styrke i over 5 år. Han skulle selv ønske at noe slikt fantes da han startet, for han har hatt mer resultater det siste året med trening enn alle de andre årene hans til sammen.

(0) Kommentarer under annonsen