Styrketrening er for alle!

La oss innrømme det nå med en gang. Det er et klart flertall av unge menn på treningssentere og det er kanskje ikke så rart heller. Jeg innbiller meg nemlig at mange har dannet seg det bilde av at styrketrening er for dem som har lyst på muskler og bli sterke, men glemmer alle fordelene det bringer med seg. Mange jenter er redde for å bli store og muskuløse, flere eldre tror det er for sent å starte, en travel arbeidskar tror kanskje han ikke har tid til slikt osv. Derfor håper jeg med denne artikkelen å overbevise deg om hvorfor du bør starte å trene styrke.

1. Det store bildet

Styrketrening slår de fleste andre treningstyper ned i støvlene med tanke på fordeler man oppnår. Det er faktisk bevist. Så nei, styrketrening er ikke kun for å bygge muskler og styrke. Det handler om så mye mer. Du vil få bedre selvtillit, være mindre syk, mindre deprimert, ha mer energi, forebygge beinkjørhet, livstruende sykdommer og listen bare fortsetter. Jeg sier ikke at det kun er styrketrening som fører til disse fordelene, men la oss sammenligne med f.eks. jogging. Med jogging vil du øke utholdenheten din, fjerne kalorier, det er bra for blodtrykket osv., men med styrketrening vil jeg påstå at du vil ha det mer gøy, for det er alltid noe nytt å lære, noe nytt å mestre, nye rekorder som skal slås osv. Ikke nok med det, men du vil også fjerne masse kalorier, og hvileforbrenningen din vil være høyere enn når du jogger samt beinmineraltettheten. Hva med i det daglige liv? Da er det greit å være utholden, men også sterk så du kan utføre forskjellige handlinger som å løfte dagligvarene, løfte pasienter osv. avhengig av hvilken jobb du har. Hvorfor tror du dessuten at proffe idrettsutøvere som alpinister, fotballspillere, tennisspillere, klatrere osv. supplerer med styrketrening?

Det beste du kan gjør er å kombinere utholdenhetstrening med styrketrening. Det er en grunn til at de gjør det i slankeprogrammer på TV.

2. Eksempler

Her har du noen eksempler på typiske, men fiktive scenarioer:

  • Tora, 18 år: Har som mål å bra ut og ifølge henne innebærer det å ha en flat mage og en fast og flott rumpe. Derfor spiser hun sunt og jogger hver eneste dag. Hun trener også enkelte yoga øvelser og slikt når hun har tid til det. Styrketrening er uaktuelt fordi hun ønsker ikke å bli klumpete og se ut som gutta.
    Fakta: Du får ikke store og bulkete muskler over natten som mange tror. Det krever veldig mye av deg og du vil ikke se ut som gutta dersom du ikke er villig til det! Christina Strøm Fjære og Suzanne Svanevik er to flotte prakteksemplarer på jenter/kvinner som trener styrke på et høyt nivå. De ser ikke så verst ut eller hva? Kanskje det er slik du nettopp har lyst til å se ut? Slik former man ihvertfall en flott rumpe! Ved å trene øvelser som knebøy, hip thrust, lunges osv. Det er ikke nok å bare jogge. For min del synes jeg også at dette er langt mer imponerende enn slanke kvinner uten noe styrke. En siste ting jeg vil nevne er at styrketreningen kan forbedre mange andre aktiviteter som f.eks. hvis du står på langrenn eller slalåm.
  • Trond, 72 år: Trond har vært lite aktiv i sin tid, og begynner nå å merke resultatet av det. Han sliter med åpne kartonger osv. pga. svake grep, blir veldig fort sliten i oppoverbakker og trapper, og har problemer med korsryggen. Istedenfor å prøve styrketrening velger han å få smertepiller på resept mot ryggplagene, og resten får bare være.
  • Fakta: Noe av det beste du kan gjør for å motvirke ryggplager er å gå mye og trene styrke. Jeg har faktisk selv slitt med ryggplager. Før jeg startet med styrketrening satt jeg veldig mye, og jeg satt på en uergonomisk måte. Etterhvert merket jeg dette i korsryggen, og ble bare nødt til å bevege meg mer. Helt siden da har jeg vært en hyppig turgåer ved siden av styrketreningen, og jeg har ingen ryggproblemer lenger. For utrente individer er superman, rygghev og bird dog alle gode øvelser som er lette å utføre for enhver person. For å styrke benene kan Trond trene noen knebøy ala disse, men også gå mer i trapper for treningens skyld, samt gå en 30-60 minutters tur hver dag. For å styrke grepet kan han skaffe seg en tennisball eller lignende som han presser så hardt han kan noen ganger for dagen, som vist her. Han kan også prøve å løfte mer (f.eks. handleposer). Selv går min 88 år gamle mormor tur ned til sentrum for å handle dagligvarer flere ganger i uken, til og med om vinteren. Da har hun som oftest på seg en sekk hvor hun legger varene i, i tillegg til 1-2 handleposer. Å, en ting til! Vi bor oppe på et fjell, så hun må gå opp bratte bakker i tillegg. Hun hevder det er takket være at hun har gått mye hele livet sitt og alltid vært glad i å gå turer.
  • Turid, 31 år: Denne karrierekvinnen har en svært travel hverdag. Ikke bare jobber hun som klesgründer, men har også et barn på 5 år og er gift. Hun har derimot kjempe lyst til å trene styrke, men føler at hun aldri får tid eller overskudd til det. Det optimale hadde vært å få med mannen.
  • Fakta: Først og fremst bør Turid notere ned gjøremålene for hver dag osv. slik at hun får et overblikk over hva som tar tid og hvor hun kan hente tid. Da kan hun bruke Springpad. Deretter bør hun vurdere om jobben forårsaker for mye stress, og om hun kanskje bør delegere ansvaret litt om hun har muligheten for det. Slik vil hun ha mer energi og overskudd, men her spiller kostholdet også en stor rolle. Med alle disse brikkene på plass kan hun endelig begynne å trene. Da har hun mange alternativer. Noen velger å trene i lunsjpausen, men Turid ønsker veldig gjerne å trene sammen med mannen sin. Derfor kan hun trene hjemme f.eks. kl. 19.00 ved å bruke kroppsvekstøvelser. Spensthopp, push-ups, superman, planken og pull-ups finnes alle i forskjellige vanskelighetsgrader. Slik kan hvem som helst trene dem. Turid og mannen hennes pusher og motiverer hverandre og barnet synes det er kjempe gøy å se på foreldrene trene og prøver også noen av øvelsene selv. Dette fører til at paret har mer overskudd i hverdagen og klarer å koble av fra det stressende arbeidet.

Inspirasjon


Bilde: Tatt av Fort Rucker og lisensiert under CC BY 2.0.

Oppsummering

Som du ser kan hvem som helst trene styrke og nyte godene det fører med seg, for det handler ikke kun om muskler og styrke, men så mye mer! Dersom du er usikker på hvilke øvelser som passer deg kan du bruke øvelsesfilteret mitt. Slik kan du enkelt sette sammen et treningsprogram som passer deg, eller få tips på forumet. Del gjerne denne artikkelen med folk som er skeptiske til styrketrening eller som trenger å få et spark bak!

    Christoffer Riis (42) er skaperen av Trening for Travle og har trent styrke i over 5 år. Han skulle selv ønske at noe slikt fantes da han startet, for han har hatt mer resultater det siste året med trening enn alle de andre årene hans til sammen.

(0) Kommentarer under annonsen