Ned i vekt uten stor innsats? Lett!

Til tross for at jeg prøver å få alle til å holde seg i fysisk aktivitet, så kan mange av disse tipsene til og med utføres uten å trene.

1. Beveg deg mer

Det er åpenbart for de fleste av oss, men allikevel sitter vi på stolene våre time etter time uten å reise oss. Ikke nok med det, men mange av oss setter oss også ned med TV eller annet så snart vi er hjemme fra jobb. Derfor anbefaler jeg alle å gå en tur hver dag. Den trenger ikke å være lenger enn 30 minutter, bare ikke glem den! Reis deg også kontinuerlig fra kontorstolen og rist litt på deg. Kanskje du vil få noen rare blikk, men da kan du bare forklare dem hvorfor du gjør det, så kanskje de også starter med det. Slik kan du starte en liten mini revolusjon på kontoret 😉 Dette er ikke kun bra for å holde vekten nede, men også for å klarne hodet, slappe av osv. Det siste jeg vil legge til er at effekten av å bevege seg mer i løpet av dagen kan forbrenne over 1000 kalorier ekstra! Det er latterlig mye. Denne effekten kalles NEAT.

2. Vann og søvn

Det vil gjøre deg mettere som åpenbart fører til at du spiser mindre. Drikk også 1-2 glass vann før du går i gang med måltidet ditt.
Søvn er også viktig for at du skal forbrenne bedre dagen etterpå.

3. Kvantitet / Kvalitet

Gang på gang prøver jeg å få andre til å forstå at kostholdet er like viktig for fremgangen din som Luigi er for Mario, men det er fortsatt alt for mange som ikke prioriterer det. Jeg prøver på ingen måte å få deg til å spise etter en streng plan eller noe slikt. Målet mitt er heller å gi deg noen retningslinjer som enkelt kan integreres i de aller flestes hverdager. Først og fremst bør du unngå å spise deg stapp mett. Da hjelper det å drikke noen glass med vann først. Spis heller ikke hver gang du kommer over noe. Småspising er noe herk, og før du vet ordet av det har du inntatt 500-1000 ekstra kalorier. Lykke til med å forbrenne den mengden, med mindre du er en superhelt som nettopp har oppdaget HIIT.

Jeg skal ikke liste opp en haug med sunne matvarer du bør prioritere her, for det kan du få tak i via andre artikler på nettsiden, men heller informere om at du bør få i deg tilstrekkelig med protein. Det vil si 1.5-4g protein per kilo kroppsvekt avhengig av hvor aktiv du er og din tilstand. Få mer informasjon i denne oversiktlige artikkelen om kosthold dersom du er interessert. Grunnen er blant annet av samme årsak som jeg anbefaler deg å drikke mye vann. Jo, det gjør deg nemlig mer mett så du ikke fråtser mat.

Optimalt vil jeg anbefale at du dropper slankedietten din og proteinsjokoladene dine, og spiser heller når du føler for det. Hvert måltid bør bestå av mye proteiner, en del karbohydrater, litt umettet fett og naturligvis grønnsaker og frukt. Prøv også og bytt ut brus og juice med vann så mye som mulig. Vanskeligere er det faktisk ikke! Start i det små så vil du omsider nå dine mål.

4. Stå og squat når du kan

Har du f.eks. sittet mye på jobben og benytter kollektiv transport kan du stå på toget eller bussen hele veien hjem, dog ikke på henda! Skal du se på TV? Hvorfor ikke sitte i en squat posisjon innimellom? Dette vil styrke benene dine og gjør deg mer fleksibel, noe som faktisk kan føre til økt prestasjon i knebøy og den slags!

5. Omega-3

Du liker kanskje ikke fisk og begynner å gulpe av tanken på tran, men du bør få i deg omega-3 på et eller annet vis. Prøv f.eks. kapsler med tanke på at de ikke har noen smak. Omega-3 øker nemlig fettforbrenningen, samtidig som det gir deg positive effekter.

6. Grønnsaker og frukt

Det geniale med frukt og grønt er at det er så sunt samtidig som det inneholder få kalorier, slik at du ikke legger på deg. Det betyr at du kan dempe sultfølelsen med frukt og grønt istedenfor å knaske i deg kjeks, sjokkolade, nøtter etc. hver gang du passerer kjøkkenet. Kan du ikke fordra smaken av frukt og frønt? Da kan du prøve miniatyrgrønnsaker som jeg kaller dem. Det vil si babygulerøtter, cherrytomater etc. Deilig minisnacks som for min del er så godt at jeg spiser opp posen før jeg vet ordet av det.

7. Musikk på øret kan gode ting gjøre

Det er faktisk bevist at musikk kan øke prestasjonen din både når du løper og når du løfter vekter. Musikken pusher deg nemlig. Derfor bør du vurdere å kjøpe deg noen øreplugger som festes rundt ørene slik at du kan jogge med dem uten at de faller av.

Oppsummering

Som du ser kan du forbrenne mange kalorier uten å legge inn noe særlig innsats, så lenge du integrerer disse tipsene som en hverdagsrutine. Derfor gjentar jeg meg selv. Det er ikke så vanskelig! Beveg deg mer, drikk og spis sunt og i moderate mengder, sov tilstrekkelig, stå når du kan, innta omega-3 og sett på yndlingsmusikken din mens du jogger en runde i nabolaget.

Bildet av artikkelen er tatt av Don DeBold under CC BY 2.0.

    Christoffer Riis (42) er skaperen av Trening for Travle og har trent styrke i over 5 år. Han skulle selv ønske at noe slikt fantes da han startet, for han har hatt mer resultater det siste året med trening enn alle de andre årene hans til sammen.

(0) Kommentarer under annonsen