Når kulda stopper deg

I det jeg skriver denne artikkelen skjelver fingrene mine. Bare ørlite grann, men nok til at jeg merker det. Vinduet står nemlig åpent og høstkulda smyger inn. Om under to måneder er det allerede julaften og mange av oss lurer på hvor varmen tok veien. Som et resultat stopper mange å trene, og det er ikke særlig vanskelig å legge merke til når du trener på et treningsstudio, minst 3 ganger i uken. Et pussig fenomen som jeg mener det er verdt å skrive om.

Helårskroppen

Du har muligens hørt dette begrepet før, og da er du allerede godt på vei! Helårskroppen er en kropp som har blitt trent gjennom hele året. Ikke kun 2 måneder før sommeren som mange foretrekker å gjøre. Den har også fått god næring og holdt seg på en imponerende fettprosent hele året. Helårskroppen er nærmest en livsstil.

Istedenfor å spise alt mulig skitt, kun fordi det er høst/vinter og kalle det «bulking», så spiser du som normalt og sunt hele året. Istedenfor å tro at du skal bli «hunk» som Johnny Bravo eller slank som Wonderwoman med 1-2 måneders intensiv trening før sommerferien starter, så trener du heller kontinuerlig hele året. Både styrke og intervall -trening.

Poenget mitt er at det er dette som fungerer! Vær realistisk ovenfor deg selv og stopp med unnskyldninger. Har du lyst på en flott kropp til sommeren må du trene hardt om våren, høsten og vinteren. Ikke kun våren.

Trening

Mange stopper eller besøker treningsstudioer mindre fordi kulda er et hinder for dem, eller at det tar lenger tid å jogge/kjøre ditt. Kanskje man er vant til å sykle til trening, men ikke kan pga. isen. Da kan det være en fordel å trene hjemme. Dette gjør deg kanskje overrasket, men du har alt du trenger der. Deg selv. Din egen kropp kan utfordres på utallige måter ved å benytte seg av tyngdekraften. Tren push-ups, planken, spensthopp, superman, mountain climbers osv. Søk på YouTube etter Al Kavadlo for inspirasjon. Kjøper du en pull-up bar kan du feste den til dørkarmen og utføre en av verdens beste øvelser til under 200 lappen.

Årsaker

Det er ikke bare tilfeldig at mange velger å droppe treningen når kulden nærmer seg. Man får blant annet i seg mindre D-vitamin som et resultat av at solstrålenes kraft reduseres. Dette kan gjøre deg mer deprimert og senke energinivåene dine. Ta derfor tran eller kapsler for å sikre inntaket.

Er det noe jeg elsker å gjøre om sommeren er det å løpe ute og nyte varmen og friheten. Om vinteren er naturligvis ikke dette aktuelt, men man må fortsatt holde seg i aktivitet for det. Gå minst en tur hver dag, ala 30-60 min avhengig av aktivitetsnivået. Det kan også være kjekt å kjøpe seg en spinningsykkel og plassere den foran TV’en. Helt utrolig hvor raskt fettet forsvinner slik! Snakk om to fluer i en smekk.

Mange kommer i arbeidsmodus i denne perioden av året, og da er det lett å glemme seg. Ikke la arbeidet gå utover helsen din! Alt for mange gjør dessverre det, men pass på å gå tur osv. hver dag. Ingen unnskyldninger!

Julemat og drikke

Juleribbe, lammekjøtt, fårikål, julemarsipan og moltekrem. Nam! Det er lov å kose seg litt ekstra i julen, men det er ikke like morsomt når du ikke får på deg buksen etter nyttår. Derfor er det viktig at du velger kjøtt av god kvalitet. Altså med lite fett. Mye av dette fettet kan skjæres vekk og prøv å unngå det fettet som renner av ved stekingen når du lager ribbemåltid.

Unngå julekakene som ikke metter noe særlig og inneholder mye sukker og kalorier ved å heller småspise på mandler, dadler og fiken.

Vær forsiktig med å strø for mye sukker på grøten og vær moderat med smøret. Spis også f.eks. flatbrød med spekeskinke ved siden av. Slik får du et mer balansert næringsinntak med både proteiner og karbohydrater. Grøt alene inneholder nærmest kun karbohydrater.

Jeg vet at du elsker julebrus, men prøv å unngå det så mye som mulig. Det er en sukkerbombe i flytende føde. Drikk heller vann som alltid, og spe på med litt sitronsaft og isbiter.

Det var vel ikke så verst? Du trodde vel kanskje jeg skulle anbefale deg å kutte ut alt.

Oppsummering

Vær ærlig med deg selv og ikke tro at du vil oppnå superkroppen etter kun 2 måneder før sommeren starter. Tren jevnt og trutt hele året og spis fornuftig på samme måte. Det finnes ingen grunn til å fråtse skitt mat og kalle det «bulking». Blir du lat av kulden? Sørg for å få i deg nok vitamin D ved hjelp av tran eller kapsler og vurder og tren hjemme med din egen kropp. Vær forsiktig å ikke få for mye av det gode av julematen og hold deg aktiv hver dag. Gå minst en tur om dagen. Gjør du dette garanterer jeg resultater, og ikke kun fysiske! Er du en tilhenger av helårskroppen eller har du kanskje noen innspill? Bruk isåfall kommentarfeltet nedenfor :)

    Christoffer Riis (42) er skaperen av Trening for Travle og har trent styrke i over 5 år. Han skulle selv ønske at noe slikt fantes da han startet, for han har hatt mer resultater det siste året med trening enn alle de andre årene hans til sammen.

(0) Kommentarer under annonsen